Creatie project opvoeding en begeleiding is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit.

  • Je maakt textiele creaties die je kan inzetten bij begeleidingsactiviteiten bij kinderen.
  • Je onderzoekt het creatief proces vanaf het ontwerp, over vormgeving tot productie. Je leert werken met verschillende technieken en materialen.
  • Je verwerft inzicht in de relatie tussen 2D-3D in functie van patroontekenen en vormgeving en leert alle informatie samen te brengen in een technisch dossier.

Het project opvoeding en begeleiding legt volgende accenten:

  • Je maakt kennis met de ontwikkeling van kinderen en hoe je die achtergrond kan gebruiken om kinderen te begeleiden.
  • Ook leer je zelf begeleidingsactiviteiten uitvoeren. We kijken daarbij altijd naar de mens in zijn totaliteit (sociaal, lichamelijk, mentaal ...), met oog voor de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen.
  • Verder bestudeer je ook de bouw en de werking van het menselijk lichaam.

De krachtlijnen van het kernvak creatieve vorming zijn:

  • Een basismodel vormgeven en uitvoeren
  • Eigen creaties ontwerpen, maken en gebruiken in het begeleiden en verzorgen van kinderen en jongeren.
  • Ontwerp, vormgeving en uitvoering samenbrengen in een dossier

De krachtlijnen van het kernvak opvoeding en begeleiding zijn:

  • Kennismaking met de doelgroep kinderen ter voorbereiding van de derde graad opvoeding en begeleiding.

 

Profiel

  • Je bent creatief, sociaal en communicatief vaardig.
  • Je hebt ambitie om je creatieve talenten rond textiele creaties te combineren met sociale vaardigheden.
  • Je hebt ook interesse in de ontwikkeling en het gedrag van mensen.
  • Je kijkt ernaar uit om creatieve opdrachten die in de sociale sector kunnen gebruikt worden, te realiseren. Fijn-motorische vaardigheden helpen je daarbij.
  • Je leert het liefst vanuit concrete contexten. Je bent ook bereid om naast de praktische zijde van de studierichting theoretische inzichten te verwerven.
  • Verder wil je leren hoe je kan omgaan met diverse opvoedingssituaties en hoe je op de gepaste manier begeleidingsopdrachten bij kinderen kan uitvoeren.
   

CO

   

3

4

algemene vorming

aardrijkskunde

1

1

geschiedenis

1

1

godsdienst

2

2

ICT

2

 

lichamelijke opvoeding

2

2

mens & samenleving

 

1

natuurwetenschappen

2

1

wiskunde

3

3

Engels

2

2

Frans

2

2

Nederlands

4

4

keuzevak

1

 

specifieke vorming

opvoeding en begeleiding

2

4

creatieve vorming

8

9

   

32

32